Började inte så bra.
Kaffeautomaten på Fängelse hade tagit söndagsledigt och vägrade
koka det goda kaffe jag hade sett fram emot. Efter att ha klickat mej
några varv genom samma frågor gav jag upp och beslöt mej för att
”låna” lite kaffe från paketet någon lämnat efter sig och
använda kaffekokaren, som jag inte fick igång. Tur att jag är
anpassningsbar även om kaffe vanligtvis hör till ett måste för
mej nöjde jag mej med två goda ost/skinksemlor jag köpt i ICA,
några minitomater och bubbelvatten.
Jungfru rauken var ju en utav dom sevärdheter jag hade föresatt mej att se men efter gårdagens dryga 40 km cykeltur hade sittmusklerna varit lite ömma. Även om det blivit betydligt bättre av en natts sömn och morgonens yoga/meditation tagit bort dom sista restena av ömhet var jag osäker på vad dom skulle tycka om en ca 60 km tur.
Jungfru rauken var ju en utav dom sevärdheter jag hade föresatt mej att se men efter gårdagens dryga 40 km cykeltur hade sittmusklerna varit lite ömma. Även om det blivit betydligt bättre av en natts sömn och morgonens yoga/meditation tagit bort dom sista restena av ömhet var jag osäker på vad dom skulle tycka om en ca 60 km tur.
Velande
började jag cykla uppåt för att leta reda på busstationen
stannade lite på vägen och beundrade bl.a ett hus som stått i
vägen då dom byggde muren och helt sonika bivit inmurat.
Med kartans hjälp kom jag snart rätt. Öppet 8 – 22 stod det på dörren. Stängt var det och klockan var nästa 9. Försökte hitta någon annan information innan jag makligt började söka mej norrut. Efter bara 800 m kom en buss emot, visserligen inte i trafik enligt skylten men en människa bakom ratten. Vände om och började cykla efter bussen och till all lycka satt chauffören kvar. Informationen jag fick av henne var ganska knapphändig men så mycket fick jag klart för mej att stationen endast var ett vänterum + pausrum för chaufförerna. En busstidtabell kunde hon tillhandahålla.
Med kartans hjälp kom jag snart rätt. Öppet 8 – 22 stod det på dörren. Stängt var det och klockan var nästa 9. Försökte hitta någon annan information innan jag makligt började söka mej norrut. Efter bara 800 m kom en buss emot, visserligen inte i trafik enligt skylten men en människa bakom ratten. Vände om och började cykla efter bussen och till all lycka satt chauffören kvar. Informationen jag fick av henne var ganska knapphändig men så mycket fick jag klart för mej att stationen endast var ett vänterum + pausrum för chaufförerna. En busstidtabell kunde hon tillhandahålla.
Hmmm.... hittar
någonstans där jag kan köpa mat den här tiden en söndagmorgon så
försöker jag mej på att cykla dit. På en bensinstation tankade
jag med en banan, ett äpple och en proteinbar, vatten hade jag
kommit ihåg att ta med mej. Så bar det av. Efter ca 4 km började
sittmusklerna berättade att dom hellre suttit på något betydligt
mjukare än sadeln på en 3-växlad Monark damcykel. Jag beslöt att
ändra taktik istället för att trampa i nedför satte jag mej i en
annan ställning och rullade. Redan då jag passerade nerfarten till
Har ni sett en gulligare busshållplats? |
Har
jag sagt att Gotland är mycket kuperat? Dessutom tycker dom att de
som färdas med cykel kan göra lite extra kurvor och inte heller har
marken slätats till såsom för landsvägen. Har med bilder försökt
tydliggöra hur krokarna går både vertikalt och horisontalt. Nå,
efter ca 15 km tar cykelbanan slut och man får ta sig fram på en
relativt smal väg, lite mindre trafikerad söndag förmiddag än den
varit på lördag eftermiddag.
Småningom
närmar jag mej vägskälet som jag tänkt att eventuellt skulle bli
vändpunkten, Stenkyrka istället för Jungfrun? Till min förvåning
märker jag att det börjat kännas betydligt bättre och fortsätter
glatt min väg. Passerar platsen där jag gav upp dagen före och
efter ytterligare 5 km kommer jag äntligen till en
informationsskylt. Hinner nästan bli ororlig att jag missat avtaget
till Lickershamn när en stor tydlig skylt dyker upp. Och sen bär
det av neråt i en hiskelig fart. Tänker att jag i något skede
skall upp tillbaka men skjuter tanken ifrån mej och njuter av
farten.
Väl
framme ställer jag cykeln ifrån mej och vandrar i maklig takt mot
Jungfrun
men
nöjer mej med att gå halvvägs. Ser en man som tydligen varit på
väg dit (bild) men också han vänder om. Beudndrar stenarna längs
stranden som jag efter besöket i grottan och grottmuseet förstår
lite mera av.
Där e hon i all sin prakt. Typen nere till vänster gjorde ett försök att ta sig ända fram men gav upp ungefär där. Vägen dit var mycket längre än man kunde tro. |
Mättad
av intryck sätter jag mej ner utanför en utav bodarna och njuter av
den rökta flundran jag köpt i en annan bod, dessutom bjuder jag mej
själv på kaffe och glass till efterrätt. Sen är det dags för
återfärden, stannar till och beundrar ”inlands”-raukarna som
jag passerat på vägen ner. Stärkt av flundran och
underbara
intryck känns vägen upp sist och slutligen inte så farlig tung som
jag befarade på vägen ner. På vägen tillbaka stannar jag till
lite här och där, fotograferar lite och koncentrerar mej på dom
närmaste 20 metrarna och inte på evetuellt kommande upp- eller
nedförsbackarna. Stannar till och tankar lite vätska och proteinbar
några gånger och snart är jag tillbaka.
Nästan uppe på krönet stannar jag för att ta ett foto av backen. Längst bort ser man en aning av kullen bakom Jungfrun! |
Ett ställe där jag stannade sprang hönsen omkring bland konstverk |
När klockan närmar sig sju börjar jag leta efter en matplats och hamnar sist och slutligen på samma som föregående dag. Pastan sjunker ner med god aptit men efter det börjar jag känna mej ganska matt och tar närmsta vägen till hostellet. Väl tillbaka kommer jag ihåg att cykeln skall lämnas tillbaka och det känns lite motigt att ge sig iväg. Tur att det ligger så nära.
Man
kan ju inte lägga sig före klockan 9 även om man skall tidigt upp
följande dag så för att ha något att göra gör jag ännu ett
blogginlägg före jag kryper under täcket och somnar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar