måndag 27 januari 2014

Att hålla måttet

För att återkomma till det här med vikt som jag redan tagit upp i två av mina inlägg men främst med hänvisning till Upp och ner, ner och upp. Varför jag återkommer till detta ämne hela tiden beror på att jag i mitt yrke ideligen får ta del av kundernas lycka och ofta lite senare deras frustration då vikten gått upp igen.

Varför blir det på det viset?
När man gått ner till den vikt man har föresatt sig och tycker man kan belöna sig med en shoppingrunda för att införskaffa lite nya kläder blir det ofta en liten belöning i form av ett cafébesök och någon godbit till kaffet. Det är helt riktigt, en gång, nu och då, kan man ta belöna sig själv.
Men, det gäller fortfarande att vara på sin vakt, att endera med hjälp av vågen eller ett måttband hålla koll på att inte belöningarna kommer för tätt och blir för stora.
Om man inte tar sig i akt så kommer, dom med stor möda bort-jobbade, kilona
tillbaka ganska fort om man fortsätter med samma livsstil med vilken dom från första början kom dit.
Fortsätt att motionera som förut eller åtminstone 3 x 20 minuter/vecka.
Använd som sagt måttbandet och kolla midjemåttet t.ex varje bastukväll. Skyll inte eventuella centimetrar som kommit till på någon tillfällig svullnad utan kontrollera i så fall igen följande dag.
Ät en varierande kost i rimliga portioner kom också ihåg att alkoholen innehåller kalorier som det gäller att passa upp med.

Jag vill ännu påpeka att med åren ändrar kroppen och lite kvinnlig rundhet hör till då man är över 50. Om midjemåttet håller sig 85-90 centimeter och man i övrigt mår bra så har man ingenting att oroa sig över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar