torsdag 5 januari 2017

Icke rökare - slutet

Om du är rökare så kan det här kanske hjälpa dej om du vill bli av med ovanan som tär både på hälsa och ekonomi.




Snart är det 2 år sedan jag skrev mitt första inlägg om att bli icke rökare. Det följdes upp av tre veckor senare och ännu ett då jag blivit utsatt för en stressituation (det klicka på målade orden om du är intresserad att läsa hur det kändes då).

Men hur gick det sedan? 
För det mesta glömmer jag bort att jag ens varit beroende, av den enkla anledning att det inte bekommer mej det minsta.
I ärlighetens namn, några återfall, i samband med att jag druckit några glas vin, måste jag ju erkänna att jag haft. Men, som icke nikotinist har jag "bara smakat" då jag hållit sällskap med mannen som alltså fortfarande röker. Första gångerna smakade det inte så oävent, just då. Följade dag kändes som om någon ätit kattskit med min mun. Men ju längre tid som förflöt mellan "smakexperimenten", kanske 4-5 till antalet, desto sämre smakade det. Nu kan jag inte ens längre komma ihåg när jag senast skulle ha haft en cigarett mellan mina läppar. Jag kan, om jag är snäll, hålla sällskap där det röks men det luktar ju så fruktansvärt illa! Stanken fastnar i håret och kläderna så dom måste tvättas så fort som möjligt.


När någon frågar om jag slutat röka säger jag att jag är icke nikotinist/rökare. På något sätt poängterar det att jag inte är beroende och även om jag fallit några gånger är det ingen katastrof, jag blir inte fast ett beroendet av det.

Och hur gick det med sockerberoendet och chokladen. Egentligen borde jag ju inte äta choklad över huvudtaget, men, faller fortfarande för den frestelsen, ibland.
Har funderat över det här med sockerberoende och varför det är så mycket svårare att helt bli fri.
För det första, om man inte är på sin vakt så blir man matad med socker i dom mest överraskande matvaror och för det andra, det smakar ju gott, också efteråt. 

Så jo, man kan unna sig något gott, ibland, och då verkligen njuta av det, men det är viktigt att man sedan genast återgår till att undvika tillsatt socker i mån av möjlighet. För sockret är ju också skadligt för hälsan, mycket skadligare än många vill tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar