måndag 18 september 2017

Livstestamente

Egentligen skulle jag skriva och berätta om min resa men..... I många har jag tänkt göra ett vårdtestamente men det blir liksom aldrig riktigt av, man hinner ju sen.

Det knepiga med sådana här testamenten är ju att människan ändras genom åren. Är jag säker på att jag vill detsamma om, låt oss säga, 20 år? För min del är jag nog rätt så säker. Om det inte finns möjlighet till ett liv där jag kan röra mej fritt och kan uppfatta min omgivning tycker jag att naturen ska få ha sin gång, det kan ju hända att det är den sista klara tanken jag har. Dessutom har jag ju redan funderat på att göra upp det här testamentet i över 20 år. Att hålla en kropp vid liv kanske (?) tröstar de anhöriga men i längden blir det nog en börda för dem också.

 På grund av händelser i min hemstad har jag nu tagit mej själv i kragen och med största delen av texten lånad från ett exempel på Institutet för hälsa och välfärds sida, där jag också lärde mej att det heter livstestamente, blev det så här:

LIVSTESTAMENTE
Härmed förordnar jag Monica Elisabeth Ferm 1x.0x.195x
att om jag till följd av en allvarlig sjukdom eller olycka inte kan besluta om min egen vård, till
exempel på grund av medvetslöshet eller ålderdomssvaghet, får vid min vård inte användas
vårdformer som på ett konstgjort sätt upprätthåller livsfunktionerna/om det inte
finns klara skäl att anta att mitt tillstånd förbättras/. Ovan nämnda metoder kan
dock användas tillfälligt för att avhjälpa eller lindra svåra symtom.
Intensivvård får ges endast om det rimligen kan antas att den leder till ett bättre resultat än
enbart kortvarig förlängning av livet.
Om den vård som hoppfullt har inletts visar sig vara resultatlös, måste man omedelbart avstå från
den.
Om jag i ett tillstånd där jag inte längre kan förväntas leva ett fullgott liv vid något tillfälle självmant slutar äta och dricka önskar jag att man inte med våld skall tvinga mej att inta någon som helst föda eller annat som är ägnat att uppehålla liv, förutom eventuellt smärtstillande i fall av svåra smärtor.


Hangö    /    201


Underskrift (namn, yrke och hemort)


Vi särskilt anmodade och på en gång närvarande vittnen intygar att
Monica Elisabeth Ferm
som vi känner väl, egenhändigt har undertecknat ovanstående livstestamente och förklarat att
det är hans/hennes fasta vilja. Han/hon har upprättat detta livstestamente vid sunt och fullt
förstånd, av egen fri vilja och fullkomligt medveten om dess innebörd.

Hangö    /    201
Två ojäviga vittnen



Underskrift Underskrift


Yrke Yrke


Hemort Hemort



Namnförtydligande Namnförtydligande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar