lördag 15 september 2018

Längs motorvägen till helvete


Tänk hur lätt rätt kombination av toner kan få människor att längta käpprätt till helvete. För hur många av er har inte i extas sjungit med ”highway to hell”? Utan att tänka på vad orden betyder, eller kanske det är därför som en del fortsätter med party, party whole life?

När jag lyssnade på en gåva i toner och önskelåten ”Highway to hell” spelades slog mej – nu sitter halva svensk-finland och gungar iväg till helvete. Visserligen ser det ut som om den egoistiska livsföringen vi nu håller skulle ta hela jordklotet käpprätt till helvete med en fart som man bara kan hålla på motorvägen.

Med musik har man länge försökt påverka massorna. Tänk bara på alla kampsånger, som konstigt nog sällan har så lockande tongångar, åtminstone i mitt tycke. Kärlekssånger försöker kanske inte påverka på något sätt men visst ger det en annan stämning då man svävar iväg över golvet till smäktande toner av ”I will always love you”, ”My heart will go on” eller någon annan kärlekssång som lovar evig kärlek och lycka, även om det inte råkar vara i den utvaldes armar. Det intressanta är ju att det inte nödvändigtvis behöver vara lycklig kärlek texten handlar om, huvudsaken är att den har de rätta smäktande tonerna.

Bilden har jag tagit på Irland.
Musiken påverkar oss, positivt eller negativt. Jag vet inte om det gjorts någon undersökning om sambandet lyckokänsla och musiken man lyssnar till?
I vilket fall som helst skulle jag önska att alla skulle lyssna till John Lennons ”Imagine” lite nu och då. Och
lyssna på orden! Gå längs stigen och känn vad som är viktigt i livet.
På grund av den nya upphovsrättslagen kan jag inte dela länken här men Google kan hjälpa dej att hitta den om du vill lyssna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar