tisdag 19 mars 2019

Växande ekonomi och miljö, en svår ekvation?

Konsumtionen är viktig för tillväxten, läste jag på HBL idag. Alltså för att ekonomin ska må bra måste vi konsumera mera. Det här är något som är viktigt för finansvärlden, affärsvärlden och därmed också politikerna.
Enligt min logik är det svårt att få ner vår konsumtion till 1 jordklot så länge ekonomin förväntas växa?
Greta Thunberg gör ett fint jobb med att väcka människor, främst ungdomar runtom i världen, till att tänka på miljön. Tyvärr misstänker jag att hon tror för mycket om politiker då hon förväntar sig att dom skall begå politiskt självmord genom att försöka stifta lagar som sänker levnadsstandarden för oss alla. För det är ju så som människorna ser det. Så fort det görs försök till politiska beslut som skulle gagna naturen väcks känslostormar vad det skulle förorsaka för problem för mej. Så får det goda initiativet falla i glömska. Dom flesta är inte beredda att ge upp särdeles mycket av sin bekvämlighet, nöjen eller gå några extra metrar för att spara på miljön. Många väljer att göra något, inte allt för besvärligt, och tycker att dom då gjort sitt.
Skulle Greta få ungdomarna att inse att dom inte behöver följa modets alla svängningar och köpa nya prylar och kläder varje säsong skulle hon verkligen göra miljön en stor tjänst. Men hur många vill ge upp den mask som make-up erbjuder, sluta lacka naglar eller färga håret . Det finns så många fåfänga egoister bland oss som inte skulle göra det, kan resten stå emot trycket? Hålla fast vid det som är rätt så att småningom är det rätt att ha sin egen hårfärg och visa sig utan mask? Att ha byxor som verkligen är slitna på riktigt och inte köpta med konstgjort slitage och hål? Samma tröjor och t-skjortor år efter år?
Inte heller kan jag se att producenter frivilligt skulle omställa sin produktion för att satsa mera på kvalitet istället för kvantitet då det högst antagligen medför lägre omsättning. Att sälja varor som håller 5 - 10 gånger längre utan att höja priset betydligt. Här kommer vi igen till människors val, val som gör att producenter och politiker måste reagera.
Dom flesta satsar helst på ett förmånligare alternativ ofta av rent ekonomiska skäl. Det är lättare att hitta pengar till en soffa som kostar några hundralappar men är slutsliten inom 5 år än att satsa på en soffa som kostar någon tusenlapp och skulle hålla hur länge som helst med rätt skötsel. Att vi alla skulle bli veganer eller vegetarianer är inte heller rätt. För det första behöver vi också mycket mer odlad mat för att bli mätta, och också att vårt tarmsystem producerar mera metan ju mera grönt vi äter. Människans kropp kräver B12 för att fungera och för att producera konstgjord naturlig B12 krävs också en del resurser men kanske det viktigaste, alla kan inte äta sojaprodukter, ryps, raps, havre eller mycket annat som förknippas en balanserad vegetarisk kost. Om man dessutom betänker vilken mängd gräsätare det funnits på vår jord så går den ekvationen ganska jämt ut. Om man dessutom skulle återgå till att ta vara på allt det som kossan kan ge oss skulle vi vinna mycket. Först mjölk och, när den tiden kommer, kan man ta till vara både kött och hud från ett och samma djur!
Den här strumpan har blivit snörpt tre gånger under dom sex år jag haft dom. En gång med grå, en gång med vit och en gång med svart tråd.
Nu ska jag sluta skriva och börja snörpa lite sockor. Jag kan inte, och är för lat för att lära mej, stoppa strumpor och tycker metoden att snörpa funkar bra för mej. P.S Min sista tanke gäller keldjur. Det är gulligt och för många ett stöd i livet med en fyrbent vän som sällskap men det borde väl räcka med 1. Varje gång jag själv känner mej frestad att skaffa en katt ångrar jag mej genast då jag tänker på att jag kan inte erbjuda den friheten som den skulle förtjäna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar