fredag 10 december 2021

Tacksamhets maraton.



Dom flesta av oss har så mycket att vara tacksamma för men det är inte alltid så lätt att komma ihåg det.


I ungdomen läste jag en bok om Pollyanna (
av Eleanor H. Porte) som alltid hittade en orsak att vara tacksam för att det inte var värre. Under hela mitt liv har jag försökt tänka i dom banorna men under senare år har jag istället försökt hitta känslan av tacksamhet. I min morgonrutin ingår ett moment då jag hänger mej åt tacksamhet, för det som varit, för den kommande dagen men mest för det som ÄR.

För någon månad sedan lyssnade jag då en föreläsare berättade om sitt första tacksamhetsmaraton. Det går ut på att man sätter intentionen att inte låta negativa tankar ta över utan hela tiden försöka hitta något att vara tacksam för. Det kan hända att det är lättare om man är på retreat än att få det att fungera hemma men det är hemma mitt i vardagen man behöver det mest.
 

Jag har redan försökt några gånger men det har nog förekommit stora glapp då jag glömt bort mej. Början är lätt, jag är tacksam för att jag vaknar i en varm säng

jag är tacksam för att jag kan bädda min säng med vackra laka

 jag är tacksam för att någon har odlat bomullen till mina lakan

jag är tacksam för att någon skördat bomullen

jag är tacksam för att någon vävt tyget

jag är tacksam för att någon sytt mina lakan
....

jag är tacksam för att det kommer rent vatten ur kran så jag kan koka kaffe

jag är tacksam för att någon odlat kaffet
....

Första gången slutade det med att jag slog upp nyheterna. Andra gången avstod jag från nyheterna men det är svårt att prata med sin partner och samtidigt komma ihåg att vara tacksam för allt möjligt. Jag lyckades ändå fortsätta till eftermiddagen även om det blev ganska stora glapp då jag glömde vara tacksam.

Blev påmind om tacksamhetsmaraton i en grupp som jag är med i. En administratör utmanade oss till ett tacksamhetsmaraton inkommande veckoslut.

Jag är tacksam för att du läst så här långt
Jag är tacksam för att jag fått dela det här med dej
Jag är tacksam om du vill veta mera eller kanske dela med dej av egna erfarenheter
Jag är tacksam för

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar