söndag 11 januari 2015

Hur värdera ett arbete.


När man utför ett arbete faller man lätt för frestelsen att värdera sitt arbete i hur mycket betalt man får.

Om man istället tänker sig vad man åstakommer med arbetet kan det kännas mycket lättare att utföra.

Jag har förutom min butik (av orsaker jag inte går in på här) ett annat arbete. Jag delar morgontidningar. Stiger upp mitt i natten, hämtar tidningarna från samlingsplatsen och för dem till kunderna, i ur och skur men också underbara nätter med fantastiska soluppgångar eller med nyfallen snö under en gnistrande stjärnhimmel. Sista länken i kedjan.

Arbetet är inte särskilt välbetalt men jag får ju motion samtidigt. Dessutom har jag då jag pratat med vänner kommit underfund med att jag skapar en del av deras morgonnjutning. Kunderna ser fram emot att sätta sig vid kaffebordet och läsa sin tidning. Om jag av någon anledning missar en kund eller blir försenad, kanske hens morgon blir förstörd.

Nu kanske ni tror att jag är mycket förtjust i mitt arbete men måste göra er besvikna, jag gör det för att det för att jag behöver pengarna. Men för att det skall kännas lättare för mig själv att utföra det försöker jag se dom positiva sidorna i arbetet och värdera det utifrån det. Att inte fundera över om ägarna av tidingarna och ditrubutionskedjan skor sig och bor flottare, kör med fina bilar eller annat som eventuellt skulle kunna vara trevligt att ha, jag klarar mig ju nog med mindre.
Vad helst du gör, gör det helhjärtat.

Många kunder har postlådor eller inkast som försvårar delarnas arbete men försöker att inte tänka allt för illa om dem det gör ju att man uppskattar desto mera dem som har gjort det lätt för oss delare. Kanske kunderna inte förstår att det i bäckmörknet inte är så lätt att hitta lådan eller att då man måste lyfta många tunga lock under en runda kan man få sjukt i handleden.

I natt var det lite extra besvärlligt p.g.a snöfall tidigare under natten och några kunder väntade på sina tidningar, kokade kaffe eller skottade snö och vet ni vad, det känns bra då jag med ett leende räcker fram tidingen och säger ”Godmorgon, här är er tidning varsågod” och får ett leende "tack" till svar. Det höjer värdet på mitt arbete.

Vad du än gör, gör det helhjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar