måndag 5 januari 2015

NEJ!

Alla småbarn går igenom en NEJ-period. När småbarnsmammor berättar om sina telingars nya ord, vanligtvis bland de första, småler vi medlidsamt och tröstar med att det går snart över.

Senare i livet kan det ändå vara bra att använda ordet igen. Jag har alltid haft svårt för att säga nej när någon bett mig om en tjänst eller att ställa upp.

Nu har jag äntligen börjat säga ifrån och kan ni tänka er, det har visat sig att det reder upp sig utan min insats! Jag har inte kommit in i en nej-period igen men då jag känner att det kräver mera av mig än vad jag egentligen skulle orka med så kan jag änligen unna mej att säga – nej, det passar inte.

Fortfarande har jag ibland lite svårt att neka till att ställa upp men efterhand som jag märker hur mycket bättre jag själv mår så går det lättare. Definitivt något jag kan rekommendera åt andra som brukar tänja ut sig så det känns som om bristningsgränsen är nära.

Dessutom, dom gånger jag säger ja så känns det så mycket bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar