söndag 13 december 2015

Julstämning - midvinterfest

Bara det skulle komma snö så man skulle få lite julstämning”

Vet inte hur många gånger jag hört den frasen under dom senaste veckorna.



Är det verkligen fast i snön? I Australien firar dom jul med temperaturer som ligger mellan 15 och 30 grader, plus alltså. Ingen snö att vänta där alltså.



Julstämningen är något man själv skapar, inte genom att stressa omkring med en massa måsten – glöm det!

Njut av pepparkaksbak, om du tycker om det i annat fall, köp färdiga. Visst kan man städa, storstädningar behövs alltid nu och då men, om man inte hinner just nu så spara det till nästa år, det är inte ens en månad kvar dit heller.

Julstämningen kommer av att man njuter av tanken på hur trevligt det skall vara att träffa släktingar och vänner utan stress. Gemensamma måltider, spel och samtal, att ha tid att leka och umgås med barnen. Försöka hitta på just den passande gåvan till var och en och om man inte kommer på vad man annars skall ge så kan man ju donera en ko eller något annat via World Vision i någon annans namn, det ger trippelglädje.
Själv njuter jag av alla ljus som folk sätter upp även om jag i många fall föredrar kalla dem vinterljus. Att lyssna på vackra julsånger ger också stämning även om man inte är religiös av sig, men julen är ju egentligen en religiös högtid, en kristen högtid! 
 

Och nu kom vi in på en sak som jag länge funderat på. Julen är ju en midvinterhelg som kyrkan ”tagit över från hedninska tider”. Men, eftersom det börjar finnas allt flera med andra religioner i vårt samhälle samtidigt som många finländare skrivit ut sig ur kyrkan och inte ens alla som hör till kyrkan anser att texten i bibeln är en förvrängd sanning av historiska händelser, kunde man kanske införa midvinterfirandet igen? Alltså på riktigt, jag menar allvar. Jag kunde till och med tänka mej gå så långt att man skulle förse dom vackra melodierna med andra texter som passar alla. På det viset skulle alla som vill kunna delta i festligheterna utan att känna något religiöst tvång. Man kan ju fortsätta kalla helgen jul av bekvämlighets skäl.
Julbocken eller tomten har väl inte heller något med reiligonen att skaffa, egentligen också det en del av "den hedniska traditionen".

Att fortsätta samla familj och vänner till festligheter under några lediga dagar, känna värmen av kärlek och gemenskap, för det är ju det som är det viktigta med julen för dom flesta av oss.

En midvinterfest kanske också skulle vara en öppning för en  annorlunda fest för dem som inte har nära och kära att fira med utan föredrar att umgås med vänner.
 

2 kommentarer:

  1. Du har en point i det du skriver och visst skulle vi kunna ha en midvinterfest, men vissa traditioner från förr vill jag nog bevara.....om det är en traditionen, eller min tro att jag firar Jesu födelse låter jag vara osagt, men firar jul gör jag och respekterar de som inte gör det, men ändra inte på julens budskap...fira midvinterfest nån anna dag än den 24.12 En riktigt fröjdefull jul till dig ! https://www.youtube.com/watch?v=t4wlQmIORuo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst skulle det gå att fira den 25:e t.ex, huvudsaken är ju fortfarande att så många som möjligt har ledigt för att man skall ha möjlighet att samlas.
      Jag med min tro, att vi alla är ett och att kärleken är det som är det viktigaste vill inte begränsa andras julfirand men innesluta alla i en gemensam fest.

      Radera