tisdag 12 januari 2016

Nattandkräm

I takt med att utbudet på tankkrämer växt har jag allt oftare kommit på mej själv att villrådigt stå framför den ena mera välfösedda hyllan än den andra, eller egentligen, nuförtiden är det redan hyllor.

Från förr kommer jag ihåg att det fanns Pepsodent, Colgate och i något skede kom också Sensodyne för åldringar. Mitt i allt fanns det olika färger på tandkrämerna, om det var någon anna skillnad minns jag inte och när man ville ha vitare tänder använde man salt. Javisst, vanligt koksalt. Och så sköljde man med Vademecum för att få bort den äckliga smaken.

Tandläkarna har uppmanat mej att använda tandkräm med fluor eller att så att skölja med fluorhaltigt munvatten för att spara på emaljen som tagit mycket stryk av allt borstas med salt.
Att sätta ännu 5 minter till till att skölja med fluor tar för mycket av min morgon och det finns ju så många intressanta tuber. Med tredubbel effekt till och med, men vaddå för effekt??? Ja det står säkert på förpackningen men den är ju inte till för att någon skall få information det är bara vad lagen föreskriver att måste stå på förpackningen, antar jag, jag kan ju inte läsa den ens med glasögonen på.
För mej skulle det räcka att hitta en tub som gärna får se snygg ut men framför allt skulle den behöva innehålla både fluor och dessutom göra tänderna vita.  

När jag så en dag skulle förnya mina ansiktskrämer kom jag på lösningen. Om man skall ha skilda krämer i ansiktet för dag och natt varför inte olika tandkrämer?
Sedan hösten står det då en tub tandkräm med fluor som jag använder på kvällarna och en som gör tänderna vita på morgonen. Problemet löst 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar