lördag 6 februari 2016

En häst bland katter och hundar

När jag var nygift i tjugoårs åldern gav min mamma mej en veckotidning och sa att jag skulle läsa det kinesiska horoskopet för mitt tecken stämde så bra in på mej. Jag tog hem tidningen, läste och protesterade. Hästen ansågs ha en massa goda egenskaper som var nog så smickrande men att den skulle ”byta ägare” många gånger under sin livstid vägrade jag acceptera. Detta tolkades nämnigen som så att det är sällan en hästs förhållanden håller en livstid och vanligtvis har hästen flera långvariga relationer men att hitta rätt ryttare (!) kunde vara utmanande. Jag hade i detta skedet varit gift högst ett par år, mamma till en liten flicka och var helt övertygad om att det var för resten av livet.



10 år senare var en svår skiljsmässa ett faktum. Svår därför att jag helt enkelt inte stod ut i den miljö som försökte kväva mej och min man kunde inte förstå det för han älskade mej fortfarande. Jag hade försökt få honom med bort men eftersom han inte ens ville lyssna på mej så bestämde jag mej för att jag åtminstone måste rädda mig själv. För att göra det lättare fantiserade jag i min förtvivlan ihop en story att jag hade en annan. Det gör nämnigen ont att se en annan lida och veta att man är orsak till det men jag var helt enkelt tvungen att göra mig fri för att kunna andas. Vad den vita lögnen hade för inverkan i längden hade jag då ingen aning om förrän för något år sedan.



Därefter började jag samla på hemlösa katter. Jag faller alltså för ögon. Stora blå kattungsögon eller gröna slipade som tillhör en otämjd hankatt. Till saken hör att jag under min andra graviditet utvecklade en allergi mot djur, främst kattor och hundar. Tyvärr, det kanske skulle ha varit bäst om jag kunnat ha en riktig katt... eller hund? Ett kortare förhållande och ett som räckte nästan 6 år. Sen hade jag fått nog av jam(s)andet och behövde sträcka på benen igen. Men det räckte inte länge förrän ett par stora gröna bedjande ögon hade mej fast. Ordentligt. Efter 10 inne i en orkan isåg jag sist och slutligen att det helt enkelt inte kunde fortsätta. Mina stackars barn hade nog fått sig några törnar medan deras mamma virvlade omkring inne i en orkan utav sockervadd.



Nå nu hade jag väl ändå lärt mej? Javisst! Jag var väl inte en kattmänniska när allt kom omkring! Så nej! Hela två gånger föll jag för.... just det, bruna hundögon! Att det bakom sådana vackra sammetsmjuka blickar kan gömma sig så mycket kantighet och till och med våld hade jag ju inte kunnat tänka mej. Hundar skall ju vara snälla och beskyddande! Det senare utav dessa två missöden hade kunnat sluta riktigt illa. Ja eller, för min mamma hade det kanske varit lättare eftersom hon under nästan hela resten utav sina 10 år i livet fick stå ut att allt emellanåt bli väckt mitt i natten en idiot som hade blivit dömd till ”besöksförbud”, som tyvärr inte gick att få utvidgat utan ny rättegång. Med vad det kunde ha haft för följder.



Ja och som man kanske förstår så hade ingen i detta mitt menageri medfört varken stabilitet eller trygghet i mitt liv. I längden var det endast mitt tålamod som fick en utmaning. Urusla ryttare alltså!



Efter att ha blivit ordentligt biten i mitt föregående förhållande tog jag tacksamt emot det skydd som följande lejon erbjöd mej. Jag hade sagt att jag aldrig skulle gifta mej igen men då vi sällskapat 6 år och efter att han friat 3 gånger svarade jag ja för 10 år sedan. Det är inte lätt att bo ihop med en lejonhane som beter sig som en sådan. Det ger också en hel del utmaningar....

                                      ....men en god ryttare tycks han vara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar