torsdag 4 augusti 2016

Vart tog myggan vägen

Mitt i allt slog det mej. Jag har inte sett nästan några myggor sedan början av sommaren. Ilskna knott och något annat har nog festat på mej ibland men myggorna har lyst med sin frånvaro.

Missförstå mej nu rätt. Jag tycker inte om att vara myggmat och har därför gjort en egen blandning av mandelolja och citrongräsolja för att hålla dem, men i allsynnerhet skogsbässarna, på avstånd. Tänkte först att det funktionerar otroligt bra men då jag rört mej på områden där luften brukar vara full av dessa blodtörstiga insekter och jag varken sett eller hört dem var jag tvungen att göra en test. Jag lämnade bort mitt mirakel medel och nej, fortfarande inga myggor. Inte ens knott!?


Varför en sådan sak oroar mej? Därför att insekterna är ju föda för många fåglar och andra djur. Världen är nu en gång uppbyggd så att vi skall äta upp varandra. Om en länk i kedjan drastiskt minskar betyder det mindre näring för dom arter som livnär sig på arten och det fortsätter uppåt. Hur går det för bland annat fåglar, fiskar och grodor? I det långa loppet är också vi människor och andra däggdjur beroende av mygglarver. Därför hoppas jag att det här är ett mycket lokalt fenomen och att alla ni andra har haft det vanlig sommargisslet som surrat kring öronen då ni njutit av vackra sommarkvällar. Hoppas också att vi inte i vår iver att slippa getingarna också tar livet av pollinerande insekter såsom bin och humlor.

Vi har alla vår funktion här på jorden, även om jag inte kommit underfund med var skogsbässar skall vara bra för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar