torsdag 11 juni 2015

Jag - en köttätare

Trots min övertygelse att vi alla är ett med naturen har jag aldrig ens funderat på att bli vegeterian, däremot försöker jag värna om naturen genom mina val i övrigt, vilket jag observerat att många både vegeterianer och veganer, helt struntar i.  Utan en tanke på hur mycket illa dom förorskar naturen lever dom glatt ett slit och släng liv i övrigt.

Vi är allätare och enligt forskarna så skulle människan inte utvecklats till en så intelligen varelse om hon inte ätit rött kött. Naturen funktionerar så att vi äter upp varandra, både vi som lever på land och de som lever i havet. 

Varför jag tar upp det här ämnet just nu? Därför att den kommersiella massmedian av någon anledning har sett sig föranledda att påpeka att killingar avlivas för att vi skall få getost och ja, kalvarna för att vi skall få komjölk. Så nu kanske djurvänner inte borde äta ost och dricka mjölk? Det är ju inte så att man bara avlivar dem och dumpar dem på soptippen, köttet används och räknas som delikatess så det är nog inte helt i onödan. Mjölk, grädde och mjölkpulver används i många anrättningar så jag skulle inte rekommendra att man ens tänker en sådan tanke.

Ett annat ämne som ofta dyker upp är äggproduktionen och han-kycklingarna som inte går att använda som värphönor. Men - dom går att äta! Inte behöver man slänga dom på soptippen. Jag har sett att det snurrar en grym video på nåtet, vet inte var den är filmad och jag kan inte förstå att ett sådant slöseri med resurser kan godkännas någonstans.

Så, om man inte skulle äta kött- mjölk eller äggprodukter, en del äter inte ens fisk (!?) så vad skall man då äta. Om vi odlar upp allt för mycket jord har ju dom vilda djuren ingenstans att ta vägen och dessutom så finns risken att människosläktet blir så svagt och sjukt så vi orkar inte bry oss mera.  Det är helt sunt att äta rött kött åtminstone några gånger i månaden, däremellan kan man äta  fågel, fisk och gris, samt naturligtvis grönsaker och frukt. En balanserad kost är den säkraste vägen till god hälsa. Desto mera man tar tillvara utav djuren desto mera ekologisktekonomiskt är det, så om man tar tillvara inälvor, päls, fjädrar o.s.v. så har djuret inte levt eller dött förgäves.

Jag har absolut ingenting emot om någon vill vara vegeterian eller vegan, det är upp till var och en, men sluta upp med att få oss köttätare att känna oss skylldiga! Dessutom tycker jag att det är hyckleri om man inte i övrigt lever så att naturen inte blir förstörd och den vägen förorsakar lidande och död åt djur och organismer. Ni är väl medvetna om att gelatinet som används i godisproduktionen och gelen som man formar håret med också kommer från djur som avlivats? 

3 kommentarer:

  1. Kul att en köttätare också vågar argumentera lite, känns ibland lite som att vi allätare inte har så mycket att säga till om, för vi är ju tydligen per automatik sadistiska djurmisshandlare enligt en del! :) Tyvärr finns det ju dock många problem med köttindustrin också, vad vet man egentligen om hur djuren behandlats och avlivats och vad som eventuellt kastas bort i onödan av det kött vi köper i butiken..? Jag vet då inte särskilt mycket alls.. Det borde ställas mera krav på att verkligen utnyttja allt som överhuvudtaget går och förstås på att djuren helst ska få leva så naturliga liv som möjligt innan de avlivas på skonsammast möjliga sätt, man borde alltså gå tillbaka till en liknande attityd som man hade förr, där man t.o.m tog vara på hjärnor, grisfötter o.s.v. En orsak till att vissa av kraven är svåra att uppfylla idag tror jag är att många överkonsumerar kött - vissa klarar knappt att ens äta en måltid som inte inkluderar något sorts kött eller mejeriprodukter, vilket är hur fånigt och slösaktigt som helst enligt mig. Jag anser inte att man måste äta kött ens varje dag, kör gärna på en blandning av vegetarisk- och köttdiet själv, och tror att om flera gjorde så skulle det vara lättare att också skapa en mera etisk och hållbar köttindustri där t.ex. kor inte måste tryckas in i alltför små uttrymmen, eftersom efterfrågan på kött inte vore så vansinnigt stor :) Om folk äter mera måttliga mängder så kommer ju kött inte heller att massproduceras till den grad det görs idag, vilket tyvärr troligen mest orsakar lidande för djuren.. :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag tror inte att lösningen enbart är att alla blir veganer - de som vill får ju vara det, stör inte mig på något sätt, men majoriteten som väljer att vara köttätare borde kanske fundera lite på om det är nödvändigt att äta så pass mycket kött som vi gör tycker jag. Såg en intressant dokumentär en gång om liknande funderingar, men kommer just nu inte på vad den hette.. Själv tycker jag att jag äter ganska små mängder kött jämfört med många andra jag känner, men skulle inte vilja utesluta det helt ur min kost.

      ville även ännu nämna att olika människor har dessutom olika behov av olika sorts kost, vissa mår dåligt av kött och kunde därför må bra av vegetarism, medans vissa har större behov av åtminstone en viss mängd kött i sin diet - vissa tål inte rött kött bra och bör därför hålla sig till magert kött och fisk. Vissa mår inte bra av för mycket frukt och grönsaker eftersom de får problem med gaser medans vissa mår finfint av raw food, o.s.v o.s.v.... Var och en bestämmer vilken sorts kost kroppen mår bra av, för alla mår inte bra av en viss kost :) Etiken går att förbättra, men vad ens individuella kropp behöver går inte riktigt att ändra på.

      Radera
  2. Tack för era kommentarer!
    Jag tror att en balanserad kost är det som vi mår bäst av. Det är viktigt att lära sig lyssna till sin kropp, den vet vanligtvis vad som behövs. Tyvärr är det inte så lätt i dagens värld då livsmedelsindustrin genom reklamer påverkar våra hjärnor som sedan får oss att inbilla oss något helt annat.

    SvaraRadera