måndag 8 juni 2015

Lösa hundar

Jag är inte rädd för hundar. Hundar av olika storlek och med olika läggning har funnits i mitt liv sedan jag var liten även om jag aldrig haft en egen hund.

En incident på min morgonpromenad fick mig att inse hur  obehagligt ett möte med en okänd hund kan bli. 
Jag hade på promenadvägen gått om en person som var ute och rastade en boxerliknande hund men koncentrerade sig mera på ett telefonsamtal. En bit längre fram vek jag av mot stranden för att promenera längs vattenbrynet eftersom jag älskar att gå så nära vågorna att jag kan höra nyanserna i vågbruset.
Där gick jag alltså i tankarna och njöt av solen som värmde i ansiktet, vinden som rufsade mitt hår och vågornas brus då jag plötsligt rycktes till verkligheten av ett gurglande gläfs. Hundägaren, som fortfarande pratade i telefonen, hade också vikt av mot stranden och släppt löst hunden som nu hoppade upp mot mitt ansikte. Hundägaren märkte situationen och försökte locka den till sig men den bara gjorde en lov och kom med förnyad fart och gurglande ljud från strupen för att på nytt hoppa upp och gläfsa mej i ansiktet. Om det varit en bekant hund hade jag bara tagit tag i den och sagt ner men med en främmande hund vågade jag inte göra det utan lyfte endast händerna till skydd framför ansiktet. Nu var hon tvungen att avbryta samtalet och kom för att försöka få tag på den ivriga hunden i det att hon förklarade att den nog är helt snäll. Till sist lyckades hon koppla hunden och jag påpekade att hon nog inte borde släppa lös den.

En del hundar har sådan läggning att dom aldrig skulle hoppa upp mot en främling och alltid lystrar till ägarens order. Jag förstår att ägare till sådana hundar tycker att dom kan få röra sig fritt utan koppel men tyvärr tycks det inspirera hundägare som inte har ett sådant förhållande till sin hund att också låta dem löpa fritt.

För mig blev det bara en obehaglig händelse men ett barn kunde ha fått traumor för livet!

Om du inte har full kontroll över din hund, släpp inte lös den där det rör sig andra människor om du inte råkar befinna dej på en rastgård!

2 kommentarer:

  1. Det kan nog vara väldigt obehagligt med främmande lösa hundar, och ibland t.o.m hundar i koppel tycker jag, eftersom jag ju själv inte har en blekaste aning om hur och om hunden tränats som den ska och om den kan vara en fara eller ej. Även i koppel kan ju speciellt en större hund bli okontrollerbar om den bestämmer sig för att attackera en annan människa eller hund. Hunden som du mötte på var säkert snäll och ofarlig, men det kunde ju du omöjligt veta då när den kom rusande..
    //www.marvelicious.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Ååh, jag blir så arg varje gång jag läser sånt här! Lösa hundar har "förstört" min ena hund; han hade aldrig problem med andra hundar förut men efter att ha blivit påhoppad av lösa hundar x antal gånger är han nuförtiden jätteosäker och funkar inte alls ihop med främst andra hanar.. Jättesynd och så störande..

    SvaraRadera