fredag 13 november 2015

Har inte råd.

Det är en konst att ha ont om pengar men bara uppfattas som snål. 

Om man är företagre är man ju rik, eller? Det att det går dåligt beror mera på att man tar ut för mycket ur företagets kassa? Men om man inte gör det, för det finns ingenting att ta, det som finns räcker inte ens att betala löpande utgifter.
Man arbetar utom företaget, inte för att man är snål på pengar utan, för att ha något att leva på, och ibland, betala någon av företagets räkningar.

Många med hyfsad inkomst har redan sin ekonomi i skick säger sig "inte ha råd" men något trots att det kanske inte kostar så många pengar. Vad dom egentligen menar är att dom kanske sparar dom pengarna till något annat, t.ex en semesterresa. När man på riktigt inte har råd betyder det att dom pengarna inte finns. När man inte deltar i en insamling, eller i ett evenemang för "bara 20 euro" beror det inte på att man tycker att personen eller evenemanget inte skulle vara värd det eller för att man är snål, det beror på att dom pengarna behövs för till mat för ett par dagar.

När nettoinkomten för ett hushåll för två rör sig runt 1500 euro i månaden blir det inte så mycket över till annat. Hyra ca. 350€, lån ca. 300€, el, telefoner, internet o.s.v. mindre ofta förekommande "investeringar" i hygyienartiklar, glödlamppor och annat som behövs i ett hushåll.

När man inte har så mycket att förlora är man ganska fri. När man är fri kan man njuta av så mycket enkla saker, kan känna sig som en lottovinnare bara av att gå och njuta längs stränderna i hemstaden. Om man har tid att ägna sig åt att sköta om sig själv, meditera och prata bort en stund med en människa man träffar, då är man rik. Man behöver inte snurra på i ekorrhjulet, måste ha det och det, måste resa dit och dit, måste, måste.... Ibland när jag lyssnar på vänner med alla deras planer och resor och allt vad det är som gör att dom är så stressade för att dom skall få tid att koppla av så känner jag förvisso ingen avundsjuka snarare tvärtom.

Och så ibland, en lite bättre månad, få njuta av lyxen av ett glas vin till maten eller t.o.m att gå ut och äta.

Pengar, visst känns det säkert bra att ha lite mera än man behöver men av någon underlig anledning är det så få som ens uppfattar att dom har det utan istället tycker att dom borde ha ännu mera, bara för att det finns dom som har det.
Jovisst skulle jag också tacka och ta emot om jag skulle få lite mera, skulle kunna visa mina nära och kära min uppskattning med fina presenter, sätta lite mera än 5 eller 10 cent i Röda Korsets sparbössa och kanske resa någonstans för att uppleva något spännande. Men jag har tak över huvudet och god hemlagad mat i magen. Ibland går jag på kaffe med någon vän eller t.o.m reser iväg till en annan stad, vanligtvis bekostat av någon kär, för nya intryck. Jag är lycklig och rik på så mycket annat än pengar.

Just nu t.ex sitter jag och njuter av en persiomon och är lycklig över att priset på denna lyxvara gått ner så jag kan äta just nu kan äta av den nästan varje dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar