onsdag 22 juli 2015

Varför inte feminist.

Tillsammans för framtiden, visst låter det mera jämlikt än ”han för henne, tillsammans”. Feministerna har nog blivit vänligare inställda till männen och t.o.m insett att inte heller de har det alltid så lätt, men, det verkar inte helhjärtat. Mera som att vi vill ha er hjälp och sen kanske vi kan ta en titt på era problem.

I vårt land har vi kommit ganska långt då det gäller lika lön för samma arbete. Hörde för några år sedan på radio om en kvinnlig rörmokare som beklagade sig att hon hade sämre lön än sina manliga arbetskamrater. Jag hann tänka en negativ tanke men då hon en stund senare berättade att hennes arbetskamrater var så hyggliga att dom gärna gav henne ett handtag då hennes krafter inte räckte till, ändrade jag mig. Detta sätter genast hennes lön i en annan dager, hon klarar inte av sitt arbete utan att hennes manliga arbetskamrater hjälper henne, är det då samma arbete?

Redan för 30 år sedan påstod någon att kvinnorna har lägre lön för att dom inte begär högre. Detta ledde till att jag när jag skulle söka nytt arbete tog reda på vad en person i min bransch med min erfarenhet hade och begärde lite över det. Jag fick arbetet och den begärda lönen som var 30% högre än vad jag annars hade begärt.
Ett annat argumen är att vårdbranschen är dåligt betald därför att det är mest kvinnor som arbetar inom vården på lägre nivå. Att inte heller männen som söker sig till den sektorn får högre lön räknas inte. Vårdbranschen bekostas av stat och kommun, alltså våra skattepengar, och kanske det kan vara en orsak till den låga lönenivån? Inte heller poliserna har särskilt hög lön och ändå är kraven på att komma in i skolan och arbetets art sådant att man skulle kunna förvänta sig betydligt högre löner.

Männen bör ta mera del i barnens uppfostran och gör det i stor utsträckning också men när det kommer till skilsmässa skall vården av barnen automatiskt tillfalla modern?!? Hört om fall där det så att säga varit ”ombytta roller” och pappan varit den som tagit det större ansvaret för barn och hem men när paren separerar, oftast på kvinnans önskan, då har männen varit tvugna att ta upp striden för att få vårdnaden eller ens delad vårdnad.

Alltså, fram för jämlikhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar