torsdag 9 juli 2015

Konspirationsteori

...eller vad man nu skall kalla det, men, inte utan att det väcker misstankar, VR:s prissättningspolitik. 

VR har flyttat ut sina tjänster, men inte till utlandet, nepp, man har varit fiffigare än så, man låter kunderna sköta arbetet! För att göra arbetet mera lockande har man ett förmånligare pris om man köper sin biljett i god tid. Om kunden missköter sitt arbete och bokningen blivit fel eller om det visar sig att kunden inte hinner i tid till tåget betalar kunden för att få en ändring till stånd. 

Jag åker ganska mycket mellan Hangö och Åbo eller Helsingfors och köper snällt mina biljetter via nätet. Alla gör ju inte det nu när det inte finns någon konduktör på tåget och visst förstår jag ungdomarna, när man har begränsad budget så gäller det att spara där man kan. På min tid brukade dom trevliga konduktörerna nöja sig med någon liten slant, t.ex 50 penni, och inte så som surgubben som alltid skulle fullt betalt och åtminstone något år var 3;50 mellan Hangö och Ekenäs, vilket jag kunde konstatera då jag tömde en gammal plånbok. (Biljetten sparad med kommentaren "Hamnade och betala fullt pris")


Tillbaka till konspirationsteorin. Jag har lagt märke till att VR vill att man skall bli medlem i Veturi, dessutom bjuder dom  ut medlemskapet helt gratis, men eftersom förmånerna endast gällt mella Helsingfors och några andra orter har jag inte brytt mej. Men förra veckan fick jag en liten piru i mej och skrev in mej och betalade sammanlagt 15 euro för resan som annars hade kostat 29:40 €!!!

Jaha, men det skall du ju bara vara glad över, tänker ni? Visst, men, när jag steg av tåget i Karis hörde jag någonstans bakom mej följande meningsutbyte
- oj, vilken tur att vi inte missade att stiga av!
- äh, int hadd  de gjort någo, vi har ju biljetter ti Hesa.
Av detta förstod jag ju att det var andra som kommit på samma idé som jag, varför betala ett högre pris för resan Åbo - Karis då man kan köpa en biljett Åbo - Helsingfors mycket billigare.

C:a 10 meter längre fram stannade jag nästa upp då jag slogs av tanken - VR:s konspiration! Jag vet att vissa krafter verkar för att få en ny järnvägslinje dragen via Lojo för att på det viset lämna Väst-Nyland lite mera vid sidan om. Ok, det är inte så dom motiverar det utan det skulle i teorin (!) spara ca 20 minuter mellan H:fors och Åbo..... och kosta huisiga miljoner (miljarder?) euro att förverkliga. Det är här som det förmånliga Veturipriset kommer in! När tillräckligt många upptäckt fördelen med att köpa en biljett för den längre sträckan men till ett förmånligare pris kan man konstatera att det är så få som stiger av eller på i Karis så det finns ingen motivering för att upprätthålla förbindelsen Helsingfors - Karis - Åbo!

Så, nu gäller det för oss västnylänningar att antingen tänka kortsiktigt på våra egna plånböcker och utnyttja detta förmånliga erbjudande eller betala dyrt för att även i framtiden ha denna bekväma, ekologiska service i vår region.

Redan för några år sedan har jag tagit upp problemet med det indragan "mjölktåget" som gör det omöjligt att hinna till morgonfärjan till Åland/Sverige. Inte ens så mycket kan man ge med sig att man skulle vänta på bussen som anländer 5-10 min senare (åtminstone då). En del löser probelmet med att endera ta bilen till Karis eller bli skjutsade dit och andra tar bilen till Åbo. Och hur ekologiskt är det, ekologiska VR? YLE tog upp problemet men eftersom VR är ett monopolföretag som dessutom stöds med skattemedel tycker dom att dom inte behöver beakta medborgarnas behov. Att köra med motiveringen att det kostar att lägga om tidtabellerna håller inte då man samtidigt kör med sådana erbjudanden som Veturi. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar