torsdag 27 oktober 2016

Och hur är det med prostatan då?

Rosa bandet för att stöda forskningen och sprida information om bröstcancer. Tidvis översvämmas min sida på facebook av uppmaningar att dela för att visa mitt stöd för kampen mot bröstcancer.
Vem blir bättre av det? Jag tror att dom flesta kvinnor hört talas om och gärna stöder medsystrar och forskningen på området. Det förstås kan vara viktigt med en påminnelse ibland.

En en liten summa in på ett konto är det som ger stöd. Samma sak gäller andra former av cancer. Min mamma dog av cancer i magen, finns inga band för det och både jag och min syster har försökt starta insamlingar men det är tydligen inte intressant. Eller är det för att det inte syns att man gett ett bidrag?

Då kommer vi till en annan cancerform som nog har ett eget band och som borde få lite mera synlighet.



Och hur är det med prostatan då? Hur viktigt skulle det inte vara att informera männen om när det är skäl att kontakta doktorn och att det inte alltid behöver vara cancer? Jag vet att många män går omkring och ältar på problemet med förstorad prostata innan dom ens vågar andas om det till någon.  Medan dom gör det kanske dom blir tvära och ilskna och vill inte ha sex med sin partner. Hur många kvinnor är medvetna om den saken? Så även om det inte är något farlig så kan det förstöra förhållandet. Som vi alla vet är männen ofta sämre på att både söka vård och att prata om känsliga saker.
Problem kan uppstå också i yngre år men är helt normalt när männen blir äldre. Ca 30% får så mycket problem att dom behöver hjälp även om det inte alltid är cancer.

Någon har nog tänkt på saken eftersom prostatacancern har ett eget band. Men, hur ofta har ni sett det. Visste ni om vad det betyder?

Så snälla ni, låt mig se lite blåa band emellanåt, för jämlikhetens skull.

P.S Nu två år senare ser jag inte dom rosa banden så ofta mera men tyvärr syns inte heller dom blå banden till. (02.09.18)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar