måndag 13 februari 2017

En överraskning i Stockholm

En dag i Stockholm med två museibesök inbokat låter ju lagom intressant. Kanske lite shopping? Snubblade i alla fall över en sak som gjorde det till en perfekt dag.

Medeltida museet var det museum som jag först valt men då jag kollade upp vägen från Citty terminalen (dom säger så i Sverige) hittade jag något som heter Medelhavsmuseum och det skulle jag gå förbi på vägen så bestämde mej för att det kanske också kunde vara värt ett besök i förbifarten.

Kartan dom tillhandahåller på Cittyterminalen hade ingendera utsatt så jag frågade råd i informationen men tydligen hade hon felaktig information på sin dator skulle det visa sig.

Glad i hågen traskade jag ändå iväg mot Drottninggatan som är som ett landmärke för mej när jag rör mej till fots i Stockholm. Allting är i förhållande till den gatan. Det finns så mycket intressant längs den och dessutom tycker jag att ingen gata bjuder på så mycket dofter som Drottninggatan.

Bäst som jag vandra i maklig takt, ingenting öppnar ju före kl. 12 på en söndag, och skall just passera ett av dom fulaste hus jag vet, Kultlurhuset, fastnar mina ögon på en affisch ”Soppteater”. Eftersom jag har tid så ställer jag mej för att läsa vad det är frågan om och det visar sig att för 200 kronor för man en skål soppa att äta och en stå upp show.

Det fina med att resa ensam är att man kan bestämma sig på stående fot, utan att dividera hit och dit, om, eller. Jag älskar sådana här överraskande avvikelser från programmet. Ca 20 minuter före föreställningen skulle börja ställde jag mej i kö. Där hörde jag omnämnas att just den här, ”Scandal Airlines” hade visats tidigare men varit så populär att den gick igen. Det lät ju lovande. När man kommit in och fått sin placering stod en stor täckt tallrik med mustig skogssvampsoppa färdigt på bordet, om man velat hade man kunnat köpa sig ett glas vin till men jag nöjde mej med vattnet som stod framställt. Jag är mycket förtjust i skärgårdsbröd och bredde ett tjockt lager smör på dom små men tjocka skivorna som stod framställda. Strödde lite rostad lök över min soppa och njöt av några skedar innan jag bet en bit av min brödbit. Det var inte svatbröd! I priset ingick också kaffe med en liten kakbit, men det hade jag missat. Jag hann just hämta mej från det missödet och börjat breda smör på en
knäckebrödsbit då ett trevligt par kom och satte sig på två lediga stolar vid mitt bord. Vi småpratade lite före föreställningen började och det visade sig att dom inte heller varit på soppteater tidigare men vi kunde konstatera att det tydligen är ett omtyckt koncept eftersom salen tycktes vara fullsatt. Vi fick oss många goda skratt och önskade varandra en god fortsättning på dagen då vi skildes åt.


Rekommenderar varmt om någon är på väg till Stockholm att vika en dryg timme för soppteater. ”Scandal Airlines” ges som både en dags- och en kvällsföreställning i mars.


Visst kan man få vissa associationer till Medelhavet?
Nu fortsatte jag i rask takt till Medelhavs museet. Trodde jag. Det stod Konstakademin på skylten men efter att ha velat en stund gick jag in. Kanske det var i samma byggnad? Statyerna såg ut som om det kunde stämma.... Informationsdisken var tom på folk men där fanns framlagt kartor och med hjälp av den kunde jag konstatera att damen i Cittyterminalens info hade fel. Jag borde ha tagit av till vänster från Drottninggatan inte höger. Men, ingen katastrof, det är ju bara att gå tillbaka och kunde konstatera att om jag bara sett till vänster hade jag kanske fått syn på dom fladdrande fanor som hängde utanför Medelhavs museet. 
4000 år gammalt halsban!

Det visade sig vara ett lyckat val. Här fick jag känning av historiens vingslag, flera tusen år tillbaka i tiden. Även om det kändes som om jag hastade visade det sig att med snabb genomgång i deras shop inberäknat hade jag inte så mycket tid över för Medeltids museet. Men, det gjorde sist och slutligen inte så mycket. Vet inte om det berodde på att jag just varit flera tusen år tillbaka i tiden eller på den lite sterila uppbyggnaden av ”gammal stad” som gjorde det men den här gången fångade inte medeltiden mej såsom den gjort vid Klosterbacken eller Aboa Ventus i Åbo. 
Detalj från Medeltidsmuseet

När jag lämnade museet skulle jag nog ha haft nästan en timme tid för shopping men hade ingen lust, mätt som jag var på kultur för dagen, kände mera för en kopp kaffe före den långa bussresan till båten. Och, jag hade ju shoppat. Mycket nöjd med boken ”Islams filosofihistoria” av Klas Grinell som jag köpt från Medelhavsmuseet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar