onsdag 8 februari 2017

Min nästa belöning - Irland

Då jag för drygt två år sedan blev icke rökare tänkte jag inte direkt på att jag kunde belöna mej själv för pengarna jag sparade. Som deltidsarbetslös går ju det mesta åt till vardagslivet. Småningom tyckte jag ändå att visst är jag värd någonting extra och började sätta undan en tredjedel för eget nöje. 
Synd att jag rökte så lite att inbesparingarna inte blev större men en femma i veckan började jag lägga undan i ett skrin som jag klistrat fullt av lappar med drömmar på. Av någon anledning blev det resor och dessutom resor till olika öar.


För att fortare nå mitt mål började jag också sätta hälften av min loppisförsäljning i sparskrinet. En del av min familj har också uppmuntrat mej genom att ge bidrag till resekassan, både i julklapp och födelsedagspresent.
Förra hösten kunde jag förverkliga en underbar resa till Gotland som jag berättat om i tidigare blogginlägg.

Vet inte varifrån tanken på Irland kom. Även om jag ända sedan ungdomen hört locktoner därifrån hade jag till min stora förvåning glömt bort den ön! Men nu har resan börjat! 

Jag har beställt nytt pass, det gamla hade gått ut för tre år sen. Det var i sig en upplevelse hur enkelt det går nuförtiden. Då jag var och tog passfoto i stadens enda fotoaffär fick jag inte fotografierna i handen utan den vänliga expiditen fyllde i mina uppgifter på datorn och gav mej en kod. Med koden gick jag in på polisens sidor och i princip skulle det ha varit bra med det men då polisen inte hade mina fingeravtryck och handstilsprov var jag tvungen att åka till grannkommunen och personligen uppsöka polisstationen. Själva ärendet var snabbt avklarat , inte ens 5 minuter och jag var klar 10 minuter före jag hade reserverad tid. Eftersom jag använder mej av allmänna kommunikationsmedel tog det ändå över fyra timmar i anspråk. Nu väntar jag på meddelande att det är färdigt att avhämtas från R-kiosken.

För mej är en viktig del av resan planerandet. Titta på kartor och surfa och se på nätet vad som känns vad som pockar mest på att upplevas. Killarney nationalpark verkar ha mycket att bjuda på så där tänkte jag tillbringa några dagar och Black Sheep verkar var lämpligt hostel för en budgetkassa.



O ja, det som verkligen gör att det känns som att jag är på väg är att jag beställt flygbiljetten till Dublin.
Sjukt billigt!

Hade fått rådet att börja spana in resan i god tid och i god tid är jag ju ute eftersom det ännu är nästan 7 månader tilll avresan. 189 euro + 15 euro för bagage via ebookers låter ju inte klokt men resan är betald och jag har fått bekräftelse. Direkt resa, båda vägarna! Nästan så jag har svårt att tro att det är sant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar