fredag 24 februari 2017

Nya utmaningar?





Då har jag gjort det nu då, det som jag ville göra i yngre dar men hade för mycket anna som tog min tid. Hade nog skippat sådana tankar även om en del människor sagt att dom gärna skulle rösta på mej ifall jag ställer upp som kandidat i kommunalvalet. På skoj har jag frågat vilket parti dom tyckt skulle passa mej men det har jag aldrig fått något svar på.

För en tid sedan deltog jag i ett möte där man samlade namn för att blida en förening för oberoende kandidater. Jag deltog mest av intresse och tänkte att det skulle vara något för min man. Han var inte intresserad och ställer upp för svenska SDP såsom tidigare.

Att vara förtroendevald är ett stort ansvar. Man borde hela tiden hålla sig up to date med vad som händer på olika fronter i kommunen. Sätta sig in i problematiken och noga överväga vad som är mest förnuftigt för framtiden, innan man röstar. Stor del av besluten påverkar många människors liv och miljö långt in i framtiden. Ibland får jag en känsla av att en del politiker flyr ansvaret genom frånvaro. Om man inte varit närvarande kan man ju inte ställas till svars? Ett sådant tillfälle var just uppe i riksdagen.

Jag har alltid sagt att om man ska ha rätt att klaga så ska man rösta, blankt om man inte hittar lämplig kandidat, men rösta ska man. Och det har jag gjort, också blankt. Och jag har påpekat oegentligheter och klagat, ibland öppet men oftast som så många andra "runt köksbordet eller i kafferummet".

Vad jag förstått tycks alla partier ha lite problem med att få folk att ställa upp. Det är inte svårt att förstå, man blir en lätt måltavla som politiker. Göranden och uttalanden granskas i sömmarna och alltid finns det dom som vill tolka allt som sägs negativt. Vilka kopplingar har man? Har man några egna intressen som man försöker gynna? Vad gjorde hen nittonhundrasjutton kallt om våren?

Nu när jag själv fick en förfrågan, från det parti jag själv för det mesta röstat på, lovade jag så att ställa upp, som obunden på SFP:s lista. Kanske det är min tur att ta ansvar? Jag har inga kopplingar, förutom lite skulder till en viss bank och några fnuttiga fondandelar. Jag älskar min hemstad och dess invånare. Inte ung, men frisk, energisk med en positiv inställning till nyheter men köper inte vad som helst bara för att det är nytt.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar