torsdag 23 mars 2017

Att ta ställning mot någonting

Det kom ett e-mail om att skriva under en petition att motsätta sig masslakten av valar i Norge!

Men det kan ju inte stämma, nu längre, var min första tanke, då jag läste igenom texten som berättade att Norge nu igen slaktar, hundratals valar i året, för kosmetik- och hundmatsindustrin. Inte kan väl en modärn stat tillåta något sådant? Alltså måste jag själv ta en närmare titt på problemet. Och visst stämmer det, 1986 förbjöds ju valfångst ”för kommersiellt bruk” internationellt men återupptogs 1994 av Norge.

Jag kommer ännu ihåg hur fint det kändes då dessa mäktiga djur blev fridlysta för att inte utrotas helt. Fastän jag aldrig sett en val hade jag ju sett naturprogram om havets märkliga däggdjur och fascinerats.

Norge avlivar flera valar än Island och Japan tillsammans! Inte nog med det, Norska staten finansierar projekt för att få avsättning för allt kött och fett som slakteten ger och ändå blir dom inte av med allt enligt en artikel från i fjol i SVT Nyheter.

Men varför?!? ”Den norska regeringen har en kvot på 1286 valar om året, och menar att jakten sker för att skydda och hållbart skörda marina resurser.Så, det betyder att vi kämpar om samma föda. Berättigar det oss att döda? Visst, jag tycker om fisk men är absolut emot att döda bara för dödnadets skull. Nu är jag alltså i en dilemma eftesom jag tror att allt ingår i det ekologiska kretsloppet, näringkedjan, men vi inte får rubba balansen och det gör vi då vi konsumerar mera än vi behöver.

I år har man satt målet till 999 valar. Men behöver dom det? 
Det finns folkslag som inuiter i Alaska och tjuktjer i Ryssland urfolk som gör det. Om norrmännen skulle nöja sig med det dom behöver för eget behov skulle jag inte skriva under men onödig slakt kan jag inte gå med på. Dessutom lär många av dom dödade valarna vara dräktiga vilket gör att vi snart har samma situation, då det gäller vitvalarna, som så många andra arter av valar gått till mötes. Utrotade eller hotade av utrotning. Om du också vill rädda valarna kan du delta genom att klicka länken här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar