söndag 5 mars 2017

Första veckan som kandidat – vad händer

Min första vecka som kandidat inför kommunalvalet 2017

På fredag var det en vecka sedan jag skrev under bekräftelsen på att jag ställer upp som obuden kandidat på SFP:s lista.
Politik har alltid intresserat mej och det är lätt att sitta vid köksbordet eller i bersån och förbättra världen men att själv axla ansvaret för besluten har nog inte kännts särskilt lockande då jag genom åren blivit uppmuntrad av ”personer på gatan” att ställa upp.

Nu hade jag lite tid på mej mellan förfrågan om jag ställer upp tills jag skulle pränta namnteckningen på bekräftelsen. Under den tiden försökte jag tänka på mej själv som politiker och vad jag tycker att är viktigt då det gäller min hemkommun Hangö. Följande punkter tecknade jag ner under den tiden

I besluten bör förutsättningarna för åretrunt företagare tas i beaktande men också i säsongbetonad verksamhet bör hangöföretagare åtnjuta stadens stöd vilket inte ska hindra utomstående att komma hit som företagare.
Alla ska trivas i vår stad – främst hangöbor men också våra veckoslutare och turister
Ta vara på naturen och det gamla men inte stangera och låta det förhindra utvecklingen.
Åldringsboende ska inte vara trist utan en inspirerande miljö – få anhöriga att trivas.
Fungerande barntillsyn enligt behov.
Väl förberedda beslut – ny info skjuter fram besluten
Öppenhet så långt lagen och god affärspraxis tillåter
Personliga antipatier och vendettor får inte gå ut över arbetet för stadens bästa

Det var alltså mitt utgångsläge. Efter det har jag gjort min egen sida och svarat på frågorna i en valmaskin. Brukar själv använda mej av dem även om det endast en gång hänt att min slutliga kandidat varit med bland 10 i topp. Många gånger har jag undrat hur dom kandidaterna kunnat komma med på min lista över huvudtaget men sedan jag lärde mej att också läsa motivationerna har jag fått större hjälp av valmaskinerna.

Alla som någon gång använt en valmaskin vet hur svårt det kan vara att bestämma sig för vilket av alternativen stämmer bäst och många gånger känns det som frågan skulle vara fel formulerad. Å då gäller det bara att hitta rätt kandidat! Ni kan tänka er min frustration då jag först analyserade frågorna och därefter skulle välja rätt alternativ, motiveringarna var det lättaste. Det tog mej totalt 3-4 timmar. Hoppas det blir lite lättare då jag ska fylla i nästa.

 Efter det har jag tagit del av SFP:s valprogram och kunnat konstatera att det sammanfaller bra med mitt eget mål. Bakvänd ordning? Ja, men jag ställer ju upp som obunden men vet ju från tidigare att våra värden ganska långt går hand i hand. Utan att ens ha sett deras programblad valde jag samma bakgrund, där en yngre och ädlre person tillsammans bygger torn, till min bakgrund.
Monica Ferm 

Jag har också varit hos fotografen. Paulina Rökman var proffsig och jag är nöjd med fotografierna, det var svårt att välja vilket skulle till affichen. Valet finns att se på min sida här  men inte är jag missnöjd med det här invid som nu också är min profilbild på facebook heller.

Som ni ser så har jag fortfarande inte fått ett nummer. Återkommer med mera upplevesler om hur det är att delta i ett val som kandidat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar