fredag 14 april 2017

Är långfredag längre än andra dagar?

Bilden har inget med texten att göra, förutom att det är dimma.
Det är taget i min hemstad men inget av husen på bilden fanns när jag var barn.
Under min uppväxttid var långfredagen årets längsta dag. Naturen visste också att visa upp sin sämsta sida alltså var det vanligtvis regn eller snöstorm eller åtminstone dimma.

På långfredag fick man inte gå ut och leka. Innomhuslekarna skulle vara tystlåtna och varken skratt eller tjut var tillåtna. Inte heller fick man se på tv, när vi väl fått en sådan.

Glädjen var desto större när man på lördag fick klä ut sig till påskkärring och traska runtom i kvarteren och önska glad påsk till grannarna. Ibland hade regnvädret glömt att dra vidare men det märkte man knappast då kaffekannorna fylldes med godis.

Jag hade väl hunnit bli 13, 14 år innan jag till min stora förvåning upplevde en långfredag i strålande solsken. Inte ens min mamma orkade försöka hålla oss barn tysta inne och därmed bröts den traditionen och mina småsyskon 4, 6 och 8 år yngre slapp för all framtid lida sig igenom tysta långa långfredagar.


För en tonåring som redan börjat betvivla den religion som lärdes ut i hemmet, skolan och söndagsskolan blev det en bekräftelse att den lärdomen kanske inte var så sann som man ville påskina.

Tvivlets frö började gro men det tog många år innan jag kom till den insikt jag har idag.

Naturligtvis var inte långfredagen längre mätt i timmar, men för ett barn kändes det som om kvällen aldrig ville komma.


Önskar er alla en riktigt fin helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar