onsdag 21 september 2016

1:a semesterresan på 10 år Del 3

För ca en vecka sedan då jag börajde fundera på vad jag skulle packa med mej, för vistelsen på Åland och veckoslutet på Gotland, slog det mej plötsligt att visst borde det vara så att min hemförsäkring inkluderar reseförsäkring? År den automatiskt i kraft och vad inkluderar den? Eftersom det var söndag beslöt jag mej att försöka sköta ärendet via nätet men tji fick jag! Min sida gick det inte att få kontakt med. På måndag försökte jag så igen men det gick inte att logga in på sidan men nu fanns där en text som upplyste att sidan var nere p.g.a underhåll. Nu gav jag upp och bestämde mej för att ringa det svenskspråkiga servicenumret men hör och häpna, ”Numret ni försöker nå är inte i bruk”! Väntade till följande dag och fösökte komma in på sidan igen men fick, efter att än en gång försökt ringa svenska servicen ta 'luren i vacker hand' och ringa till den finskspråkiga servicen.

Samtalet började inte så bra för efter att jag beklagat mej över den svenskspråkiga servislinjens obefintlighet bröts samtalet. Någon minut senare ringer kvinnan upp mej igen och jag får veta att försäkringen är automatiskt i kraft och täcker endast resegods. Just så ja, förr skulle jag nöjt mej med det men eftersom det genom åren har visat sig att många i bekantskapskretsen faktist haft nytta av sin personreseförsäkring så bestämde jag mej för att teckna en sådan, jag har ju faktist tänkt cykla omkring på Gotland. Den var garnska dyr men jag antar att premierna beror på att det är många andra som behövt utnyttja ersättningarna så jag önskar ändå inte att jag behöver den till något. Detta med tanke på att det enda jag hittills fått är ett försäkrningsnummer men kom just på att jag inte ännu gjort någon inbetalning. Måste genast kolla upp saken!
Service fick jag, men på finska.

Resan till Åland startade 13:40 med tåg till Helsingfors. Eftersom båten skulle avgå först 4 timmar senare beslöt jag mej för att gå till hamnen. Packningen bestod av en kappsäck på hjul, en liten väska som går att fästa på handtaget och ryggsäcken. Hade inte hunnit mer än halvvägs förrän jag tyckte jag behövde en stärkare och slank in på Strindbergs café på kaffe och en liten salt. Efter att ha blivit uppassad och använt bekvämlighetsinrättningen kände jag mej färdig att fortsätta. Vet ni om att gator och torg runt hamnen är belagda med kullerstenar? Det finns en asfalterad stråk men den är endast för cyklister! Men jag har ju hjul så kanske, nja kanske ändå inte...., men frestande var det att göra en egen tolkning ”som bara gäller mej”. Att dra en tungt packad kappsäck över kullerstenarna flera hundra meter känns inte bra och man blir tvungen att byta hand med någon hundra meters mellanrum. Kullerstenar ser mysigt ut men då skall man nog sitta i en bil eller gå med gott om tid utan packning, just nu är jag definitivt inte så förtjust i den sortens gatubeläggning. Undrar vad dom har i Visby?

Efter att ha betalt 17 € till fick jag min biljett som dottern beställt och betalt. Mera hände inte under resan än att jag blev hänvisad till fel avstigningsdäck. Tio minuter före angöring fick jag en av mina aningar och då jag hörde en personalperson gå förbi hytten passade jag på och fråga. Det blev att ta långa benet före för att komma en halv båt och två våningar upp till rätt avstigningsport. Damen i infon hade missuppfattat dagen då den avvikande porten skulle användas.

Kunde också konstatera att efter att i 4 års tid åkt av och an till Åland via Åbo flera gånger i året känns det så hemvant, att resa via Helsingfors blir liksom en resa i ordets rätta bemärkelse.


För tillfället väntar jag på svar från cykeluthyrningen hur vi skall göra med avhämtningen och i allsynnerhet tillbakalämnadet av cykeln jag tänkte hyra, för säkerhetsskull har jag tänkt vänta med betalningen tills jag vet hur länge jag kan ha den.

Uppdaterat idag, dagen före avresa. Inget svar från cykeluthyrningen, tar det på plats.
Försäkringsbolaget sjabbade igen. Jag poängterade att jag kommer att resa den 18:e och alltså inte vara hemma då evetuella papper kommer. Jag blev uppmanad att gå in på Min sida och godkänna elektroniska räkningar. Gjorde som jag blev uppmanda med påföljd att jag i framtiden kommer att få alla räkningar elektronsikt, förutom den nyss tecknade personlivförsäkringen. Idag då den fortfarande inte dykt upp på min sida kollade jag med äkta hälften hemma, jovisst det hade kommit ett brev från försäkringsbolaget igår! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar