tisdag 27 september 2016

Gotland 3:e dagen


Började inte så bra. Kaffeautomaten på Fängelse hade tagit söndagsledigt och vägrade koka det goda kaffe jag hade sett fram emot. Efter att ha klickat mej några varv genom samma frågor gav jag upp och beslöt mej för att ”låna” lite kaffe från paketet någon lämnat efter sig och använda kaffekokaren, som jag inte fick igång. Tur att jag är anpassningsbar även om kaffe vanligtvis hör till ett måste för mej nöjde jag mej med två goda ost/skinksemlor jag köpt i ICA, några minitomater och bubbelvatten.
Jungfru rauken var ju en utav dom sevärdheter jag hade föresatt mej att se men efter gårdagens dryga 40 km cykeltur hade sittmusklerna varit lite ömma. Även om det blivit betydligt bättre av en natts sömn och morgonens yoga/meditation tagit bort dom sista restena av ömhet var jag osäker på vad dom skulle tycka om en ca 60 km tur.

Velande började jag cykla uppåt för att leta reda på busstationen stannade lite på vägen och beundrade bl.a ett hus som stått i vägen då dom byggde muren och helt sonika bivit inmurat.

Med kartans hjälp kom jag snart rätt. Öppet 8 – 22 stod det på dörren. Stängt var det och klockan var nästa 9. Försökte hitta någon annan information innan jag makligt började söka mej norrut. Efter bara 800 m kom en buss emot, visserligen inte i trafik enligt skylten men en människa bakom ratten. Vände om och började cykla efter bussen och till all lycka satt chauffören kvar. Informationen jag fick av henne var ganska knapphändig men så mycket fick jag klart för mej att stationen endast var ett vänterum + pausrum för chaufförerna. En busstidtabell kunde hon tillhandahålla.
Visby centrum en söndagmorrgon
Skuggann av en turist i nedre kanten

Hmmm....  hittar någonstans där jag kan köpa mat den här tiden en söndagmorgon så försöker jag mej på att cykla dit. På en bensinstation tankade jag med en banan, ett äpple och en proteinbar, vatten hade jag kommit ihåg att ta med mej. Så bar det av. Efter ca 4 km började sittmusklerna berättade att dom hellre suttit på något betydligt mjukare än sadeln på en 3-växlad Monark damcykel. Jag beslöt att ändra taktik istället för att trampa i nedför satte jag mej i en annan ställning och rullade. Redan då jag passerade nerfarten till
Har ni sett en gulligare busshållplats?
Lummelunda
grottan kändes det bättre och även om jag hade tänkt ta en paus där beslöt jag mej för att cykla till den gulliga busshållplatsen, som jag sett föregående dag, eftersom rastplatserna lyser med sin frånvaro på Gottland. Lite längre fram hittade faktist den enda rastplatsen på hela vägen och det passade eftersom naturbehovet kallade och jag tänkte jag kunde kasta pappret i en sopsäck, som det inte fanns. Gömde det under lite löv.


Har jag sagt att Gotland är mycket kuperat? Dessutom tycker dom att de som färdas med cykel kan göra lite extra kurvor och inte heller har marken slätats till såsom för landsvägen. Har med bilder försökt tydliggöra hur krokarna går både vertikalt och horisontalt. Nå, efter ca 15 km tar cykelbanan slut och man får ta sig fram på en relativt smal väg, lite mindre trafikerad söndag förmiddag än den varit på lördag eftermiddag.

Småningom närmar jag mej vägskälet som jag tänkt att eventuellt skulle bli vändpunkten, Stenkyrka istället för Jungfrun? Till min förvåning märker jag att det börjat kännas betydligt bättre och fortsätter glatt min väg. Passerar platsen där jag gav upp dagen före och efter ytterligare 5 km kommer jag äntligen till en informationsskylt. Hinner nästan bli ororlig att jag missat avtaget till Lickershamn när en stor tydlig skylt dyker upp. Och sen bär det av neråt i en hiskelig fart. Tänker att jag i något skede skall upp tillbaka men skjuter tanken ifrån mej och njuter av farten.

Väl framme ställer jag cykeln ifrån mej och vandrar i maklig takt mot Jungfrun
men nöjer mej med att gå halvvägs. Ser en man som tydligen varit på väg dit (bild) men också han vänder om. Beudndrar stenarna längs stranden som jag efter besöket i grottan och grottmuseet förstår lite mera av.
Där e hon i all sin prakt. Typen nere till vänster gjorde ett försök att ta sig ända fram men gav upp ungefär där. Vägen dit var mycket längre än man kunde tro. 

Mättad av intryck sätter jag mej ner utanför en utav bodarna och njuter av den rökta flundran jag köpt i en annan bod, dessutom bjuder jag mej själv på kaffe och glass till efterrätt. Sen är det dags för återfärden, stannar till och beundrar ”inlands”-raukarna som jag passerat på vägen ner. Stärkt av flundran och
Nästan uppe på krönet stannar jag för att ta ett foto av backen.
Längst bort ser man en aning av kullen bakom Jungfru
n!
underbara intryck känns vägen upp sist och slutligen inte så farlig tung som jag befarade på vägen ner. På vägen tillbaka stannar jag till lite här och där, fotograferar lite och koncentrerar mej på dom närmaste 20 metrarna och inte på evetuellt kommande upp- eller nedförsbackarna. Stannar till och tankar lite vätska och proteinbar några gånger och snart är jag tillbaka.
Ett ställe där jag stannade sprang
hönsen omkring bland konstverk
                                                                Knappa  6 timmar hade jag varit borta så efter en snabb dusch beger jag mej ut för att ta mej en närmare titt på det fantastiska Visby. Hinner till och med med ett besök på museet.

 När klockan närmar sig sju börjar jag leta efter en matplats och hamnar sist och slutligen på samma som föregående dag. Pastan sjunker ner med god aptit men efter det börjar jag känna mej ganska matt och tar närmsta vägen till hostellet. Väl tillbaka kommer jag ihåg att cykeln skall lämnas tillbaka och det känns lite motigt att ge sig iväg. Tur att det ligger så nära.

Man kan ju inte lägga sig före klockan 9 även om man skall tidigt upp följande dag så för att ha något att göra gör jag ännu ett blogginlägg före jag kryper under täcket och somnar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar