lördag 24 september 2016

Gotland dag 2 del 1

Ni kan säkert tänka er att det blev en orolig natt, sov 4 timmar och försökte somna om i cirka en timme, gav upp och började yoga, så gott det nu gör sig i en fängelsecell.
Frukost och försök att komma in på nätet, strunt i det klockan är ju över sju och ICA öppnar 7. Fort på med regnkläder och iväg, men, stängt! Igen kommer en vänlig själ som kan upplysa mej om att klockan är 10 i. Just det datorn har ju finsk tid! Vi väntar under lätt småprat och när dom äntligen öppnar rusar jag iväg till kassan. Kassan ringer bakrummet som säger att jo dom har en telefon kan jag säga vad det är för märke? ??!??? Samsung klämmer jag ur mej, men jag är inte säker. -Nähä, det har dom inte fått in. - Men snälla jag är inte säker, det är en med klisterbilder på och jag kan ju koden! Den vänliga kassan ringer upp en gång till och jag får min telefon och bevisar glädjestrålande att jag kan koden, och presenterar mina barnbarn som jag har som startbild.
Handlar lite smått och då jag betlat donerar jag en krona i varje sparbössa, som jag i tankarna lovat göra om jag får tillbaka min telefon.
Porten till fängelset
Länsfängelset

Dörren till min cell
                                                                                     


En bra sak med gårdagskvällens yras omkring är att jag nu hittar åtminstone i dom hundra närmsta kvarteren.

Klockan var ju bara barnet och resten av Visby höll stängt så jag kom ”hem” och drack en kopp kaffe till medan jag skrev mitt blogginlägg och fick telefonen laddad i väntan på att klockan skulle bli 10 och cykeluthyrningen skulle öppna såsom det stod i deras reklam på nätet. När jag kom dit 15 i hade dom klistrat en lapp över öpptethållnigstiderna och man fick ringa från kl. 9 så skulle någon komma. Förbättrad service? Naturligtvis ringde jag och han lovade komma, alltså var han tvungen att öppna kl. 10 i vilket fall som helst för medan jag stod där kom det en annan kvinna för att hyra. Det är så lite turister och ingen skulle väl ändå hyra i sådant här väder (regnet föregående kväll). Jag frågade om han inte lärt sig att turister är lite galna och att jag hade beställt passligt cykelväder så det skulle nog gå åt cyklar idag också.
När man är tillräckligt högt uppe syns ju havet lång in i staden


Som sagt kuperat


Megan, som kvinnan som följande kund hette, hakade på och följde efter mej då uthyraren förklarade att den väg hon tänkt ta var egentligen ganska ointressant nu när det inte var badsäsong längre. Varför hade jag inte tänkt på att även om Gotland inte ser så kuperat ut på kartan så är det verkligen mest upp och nerförs backor. En annan sak som också skulle visa sig besvärande är att även om man köper vattenflaska så hjälper den inte en törstig då den är kvar på inkvar-teringen.



Megan och jag följdes åt ända fram till Lummelunda grottorna. Där avvek hon eftersom hon inte kunde tänka sig gå in under jorden. Här tar orken slut och del två av dag två kommer senare
Vilken tur att vi inte valde övre vägen tyckte vi i det här skedet
 men då visste vi ju inte vad vi hade framför oss

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar