lördag 24 september 2016

Gotlandresan dag 1

Från sjäva resan finns det så mycket att berätta så jag delar upp det i kapitel. Skrivet lite i en hast på ett vingligt bord sittande på en skranglig stol får ni ha överseende med eventuella missar (fel) i texten och lite röriga placeringen av bilderna. Har inte tid att sitta här och bråka med blogger och försöka få dem dit jag vill.

Resfrossa
På natten 4:25 vaknade jag med resfeber eller snarare resfrossa. Började i tankarna gå igenom allt och tio minuter senare hade jag packat upp datorn för att än en gång kontrollera avgång- och ankomsttider. 4:50 lade jag huvudet på dynan och försökte slappna av. Pling! Ögonen vidöppna och nu var det packningen som jag packat och kontrollerat föregående kväll. Allt skulle kontrolleras. Borde jag packa allt i kappsäcken? Nej det fick inte plats i går kväll och inte lyckades den här gången heller. Risken med sådnan här ompackningar är ju att något som redan varit packat nu i resfossan blir liggande på golvet under sängen eller någon annanstans. Stuvade pånytt in allt så som det varit. Det enda som saknats var vattenflaskan. Tassade tyst upp och kontrollerade att den kommit med från simningen och fyllde den med nytt vatten. Klockan hann bli några minuter över 6 innan jag på nytt lade huvudet på dynan och försökte att inte somna men låta kroppen vila en stund till.
6:30 hade jag väckning och steg upp, klädde mej och tänkte gå upp till övre våningen. Missuppfattade situationen då jag trodde att dottern försökte få lillan att sova, satte mej ner och väntade ännu en stund. Lyssnade till ljuden och det visade sig att båda flickorna skulle följa mej till båten och min lilla paus hade dessutom gjort att nu började det bli brådis. Rosella lär inte vänta utan när alla närvarande gått ombord lämnar hon hamnen!
I resfrossans iver hade jag också försökt lätta på vikten och lämnat alla mynt hemma, också dom som jag skulle ha till förvaringen. Till all lycka finns det ju ett förvaringsrum som är gratis men stängt under resan. Fint! Där lämnade jag både ryggsäcken och week-end väskan.... och kameran i den utan en tanke på att jag skulle fota, fota, fota som dottern sagt. Så den fina frukosten i buffén och den underbara utsikten jag hade längst föröver då jag åt blev ofotograferat. Kompleterar med en bild av min lunch i Cityterminalen istället.









4 timmar i Stockholm
Tvinnar alltså på en stund i Cityterminalen och äter en lätt luch men bestämmer mej för att jag om jag en gång är ute på äventyr så är det inte värt att tillbringa över 3 timmar i terminalen. Vandrar iväg mot Kungsgatan men när jag ser på vägskylten står det Kungsbron. Hittar inte på kartan. Efter att ha fått rätt rikting av en vänlig kvinna som observerat att jag såg lite borttappad ut knallade jag iväg mot Konsthuset. Ja alltså, kvinnan kom fram och erbjöd sin hjälp i Stockholm!! Konsthuset har väl inget med konst att göra trots namnet, åtminstone hittade jag ingen konst eller annat konstigt där. Strövade omkring och beundrade blomster- och svampprakten på Hötorget, en avstickare in på Indiska och några andra butiker som sålde en massa saker som jag inte 
behöver. Jag söker efter något extra och mina ögon fastnar på ett A4 skylt där det meddelas att utställningen ”Everything you can image is real” har förlängts till den 23:e. Jag går in och ser en massa trevliga saker till salu i den obligatoriska shopen och är nästan på väg ut igen då det slår mej att dom förlängt utställningen till idag, alltså just för mej!
 Betalar inträdet och blir fashinerad av vad jag ser, upplever och lär. När jag går tackar kassan för det var väl använda pengar. (separat bildinlägg kommer senare.)

Vägen tillbaka går i kringelkrokar men till sist ser jag WTC och förstår att jag börjar vara rätt. Ger 1 krona åt en gatumusikant som spelar munter musik trots förtvivlan jag kan se i hans trötta ögon. Strax därefter ser jag något jag inte vet hur jag skall tolka. Det som syns på bilden är endast en liten snutt av flera hundra meter likadan röra.


Tillbaka på Cityterminalen märker jag att 1) jag är hungrig 2) tiden för bussens avgång stämmer inte överens med den jag har nertecknad, vi åker 20 minuter tidigare. Hinner just och just äta färdigt då jag tar upp kvittot till bagageförvaringen och ser att det är tiden går ut. Hämtar bagaget och sitter och skriver en stund före jag söker upp utgången till bussen och till min glada förvåning konstaterar att det är bara att stiga på! Slår mej ner och konstaterar att det är 30 minuter tills det bär av mot mera okända mål.
Resan till Visby
gick som resor går mest. Incheckning och mål varm mat. I något skede en kopp kaffe och lite småprat med bänkkamraten.
Första kvällen
Det stod en man och försökte komma in på hostellet när jag kom fram om och om slog han koden och pratade tydligen men en dejour som befann sig någon annanstans. Till sist lyckades han och vi försökte gemensamt orientera oss i ett halvmörkt fängelse. Till sist lyckades vi klura ut var våra rum var och skiljdes åt. Jag hade betalt för lakan och handdukar och var mäkta förvånad då dessa inte fanns på rummet men vad hade jag väntat mej, det är ett fängelse och ett hostell. Hämtade ut ett paket som var försett med mitt namn bäddade och gick husesyn. Småpratade lite med ett tyskt par som hade kommit tidigare på dagen men dom visste inte så mycket om varken Visby eller hostellet.
Utanför satt ett gäng pojkar och jag frågade dem var man kunde tänkas köpa mat hem den här tiden på kvällen. Dom visade mej vartåt jag skulle gå men sa att det var lång väg, nästan andra sidan utav staden. Nå jag gick lång väg men när det kom ett annat gäng med pojkar frågade jag om det var långt kvar och dom sa att jag gick i fel rikting det var ganska långt
tillbaka där jag kommit ifrån men en gata upp. Traskade tillbaka och hittade till slut ICA. Gjorde mina inköp och frågade kassan hur jag skulle komma tillbaka, vilket ju var dumt när jag tänkt att det är rakt ner och till höger och rakt ner igen för hon sa precis tvätom och det ledde mej på en irrfärd som jag med hjälp av instinkt och frågad hjälp kom tillbaka till hostellet timme senare. Packade upp mina varor, möblerade, plockade fram datorn och skulle sätta telefon på laddning. Genast jag såg att facket där jag förvarade telefon och pengarna såg jag för mitt inre öga hur jag lade den ifrån mej då jag var tvungen att gräva efter mera pengar. Blev lite bortblandad av vårt samtal och av att pengarna kom frång två olika håll och i viller vallan glömde jag ta min telefon!

Fort letade jag reda på regnrocken och gick efter instinkt rakaste vägen till ICA men dom hade just stängt så jag fick lunka tillbaka samma väg med svansen mellan benen. Nu är det meningen att jag skall försöka sova och stiga upp tidigt för att än en gång försöka få tag på telefonen, hur det blir med den saken återstår att se

2 kommentarer:

  1. Det blev långa promenader för telefonen,hoppas du fick tillbaka den,var det länsfängelset som var ditt hotell,som på bilden?var det inte Gottlandsfärjan från Nynäshamn du åkte,eller var det en Cinderlla kryssning speciellt till Visby?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen för att svaret dröjt. Åkte med Gotlandsfärjan :)

      Radera