söndag 25 september 2016

Gotland Dag 2 del 2

I väntan på att cykeluthyrningen skal
l öppna hittar jag något som ser lite hemvant ut.
Kaffepaus tog vi på ett ställe där utsikten är ok
men dom hembakta semlorna bästa jag någonsin ätit



ALLA som är oroliga över den globala uppvärmingen borde komma hit och få lära sig om
hur vår jord blivit till och hur klimatförändringarna går i miljontals cykar. Ingenting vi kan göra något åt


Hur grottor bildas. Lite skrämmande då man
funderar på att vad om den får för sig att stänga käften?

Egentligen bra att jag fick ett främmande huvud
med på den här bilden. Bilder jag sett från Lummelunda
grottan hade gett en bild av att formationerna var mycket större.

Det är är djur som levde för massor med miljoner år sedan. I den fuktiga grottan ser dom nästan levande ut ännu. Det är alltså det här som Gotland blivit uppbyggt av på den tiden den här delen av jorden befann sig någonstans runt ekvatorn.

                                                                                                                    .
På tillbakavägen piggade granna blommor upp
b.l.a utav dom här blå som ser bekanta ut fast jag
är van att se dom som ljusröda?

Som jag berättade igår hade Megan och jag skiljts åt före jag gick in i grottan. När jag kom ut hade jag tänkt bege mej och se på Jungfru rauken och började tappert cykla trots långa motlut och konstigt nog inte så fina nerförsbackar. Fortsatte tappert trots att cykelbanan tog slut för körbanan var ju mycket slätare att cykla på. Småningom började det kännas i benen att jag borde ha tagit vattenflaskan med. Ingenstans fanns det möjlighet till paus eller att införskaffa vatten och i något skede bestämde jag mej för att vända, för tänk om det inte fanns något i Limerick heller?                                                                                 .

När jag långt om länge, över 6 timmar från start kom hem hade jag e-mail från Megan och hon tyckte det skulle vara fint att träffas för att berätta hur fortsättningen på dagen gott. Vi bestämde träff på en välrekommenderad restauran men då jag kom dit hade dom stängt så jag gick till grannen mitt emot. Hoppades få syn på Megan om hon skulle dyka upp. Första varvet hon strök förbi var jag inte säker på att det var hon men när hon kom så jag såg henne framifrån kände jag igen henne. Mina muskler hade ropat efter kött redan på hemvägen och oxfiléerna smakade gudomligt.  Efter att vi ätit strövade vi omkring och beundrade vackra byggnader och fortsatte lite om oss själva och mycket om vad vi upplevt. 
 Megans skulle med morgonfärjan och skulle packa före det och dessutom var vi båda lite möra i kropparna utav dagens strapatser. Efter att vi skiljts åt lockade den här typen med sin härliga röst in mej på en efterrättsdrink nära mitt boende. Det visade sig att det var ägaren till Fängelset som också ägde Monroes place så vi som bor på fängelset får rabatt då vi äter eller dricker där.  Jag drack min kaffedrink men efter det kändes det nog bra att komma "hem" till mitt fängelse.


Det är ett ganska intressant ställe han har, fängelsedirektören!
Den här tavlan ser på något sätt också ganska bekant ut.


Ja, kanske kunde vara värt att nämna att ca 40 km tillryggalade jag på min hyrda 3-växlade Monark.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar